След Huawei САЩ забранява WeChat и TikTok
Президентът на САЩ Доналд Тръмп спря със заповед китайските приложения WeChat и TikTok. Заповедта ще влезе в сила след 45 дни. Тя забранява транзакциите между потребители в чат приложението WeChat, както и цялата дейност на TikTok, приложение за споделяне на кратки видеа, в наредбата двете приложения са наречени "огромни заплахи" за страната.
Досега администрацията на Тръмп водеха война срещу една конкретна компания - Huawei, с новата заповед срещу WeChat и TikTok, които са собственост на двата китайски гиганта - публичната Tencent (с пазарна капитализация от 686 млрд. долара) и непубличната ByteDance, също оценена на стотици милиарди долари, се заговори за начало на открита технологична война на САЩ с Китай.
Позицията на САЩ за Huawei беше, че работи като прокси за Китайската комунистическа партия и с този аргумент се спря изграждането на 5G мрежите на Запад от фирмата. Изглежда, че същият аргумент ще се използва от САЩ за спиране и на останалите китайски компании, дори и такива, като Alibaba, които са листнати на борсата.
Alibaba е компания листната на борсата в Ню Йорк, като през нейните търговски канали се продават огромен брой фалшификати.
За WeChat може да се каже, че е информационен хъб, в който потребителите имат възможност да си говорят, да играят игри, да правят разплащания и да го използват като канал за новини. В САЩ приложението има 19 млн. потребители, а общо по света над 1 млрд. WeChat е собственост на Tencent, втората по големина технологична компания в Китай, след Alibaba. Тя е с пазарна капитализация от над 700 млрд. Долара и е известна преди всичко като гейминг компания с необичайна стратегия - Tencent масово изкупува компании за разработка на игри по целия свят, като ги оставя независими, така че да не изгуби покритието си. Tencent е собственик и на американското студио Riot Games, което разработва играта League of Legends, една от най-популярните в света.
„TikTok“ е социална мрежа, позволяваща създаването на кратки музикални клипове, концерти и за обмен на съобщения. Приложението е доста популярно и успешно в САЩ, със стотици милиони потребители, особено сред младото население. Заради забраната наложена от Вашингтон, китайската компания вече е предприела действия в посока да се раздели с приложението, за да може то да продължи да съществува. За целта ByteDance ще продаде въпросната част от бизнеса си в рамките на 45 дни, като най-вероятният купувач на TikTok е Microsoft.