Мит ли е модернизацията в Българската армия?
Tемата за модернизация на БА доста отдавна се върти на дневен ред, но резултата винаги е един и същ - ремонт на старата техника.
Като Натовска държава и външна граница на ЕС, България може да предостави доста оскъдна защита (меко казано) с остарялата техника, която е на въоръжение в армията ни.
Въпроса за модернизация на авиацията продължава да се предъвква и да се подхвърля между премиер, президент и министър от години. Обикновено се стига до решение в края на нечий мандат. След смяна на кабинети и позиции започва преразглеждане на взетите решения, следват нови обсъждания, експертни мнения, нов бюджет и така до следващия кабинет. Докато се мисли и обсъжда какви нови самолети да бъдат закупени, предвидените пари за нова техника, отново потъват за ремонт и "модернизация" на старите руски машини МиГ29.
Сухопътните войски също са традиционалисти по отношение на техниката. Основните бойни танкове, с които разполага войската ни са славните Т-72, останали на въоръжение още от края на 70-те години на миналия век, когато България е част от Варшавския договор. През последните десет години са продадени и извадени от въоръжение десетки танкове. Държавна тайна е с колко танка разполагаме днес и доколко са изправни. Проекта за модернизация обаче отново е насочен към ремонт и обновяване. МО иска да бъде подсилена балистичната им защита, като ги модернизира до ниво Т-80.
За целта ще се обсъжда предвидените 171 млн. лева за сделката за нови патрулни кораби (която е провалена), да бъдат пренасочени към ремонт на танковете и на старите кораби на въоръжение във Военноморските сили. Очевидно обновяването на флота също ще остане на ниво-необходимо, но малко възможно, след като отпуснатите средства са се оказали недостатъчни и единствената фирма подала офертата за новите кораби се е отказала в последния момент.
Изглежда няма как да се отървем от старото оборудване. Отпуснатите от бюджета милиарди левове, уж за нова техника, отиват за ремонт. Въпросът е кой печели от това?
Идеята на МО е танковете и корабите да се модернизират в ТЕРЕМ - Варна. Така ще се компенсират загубите на предприятието, което изпълнява предимно руски поръчки, но от години работи на загуба поради наложените санкции срещу Русия.
Стигаме пак до дълбоката обвързаност България – Русия. От една страна стои Русия като основен инвеститор в държавните ни предприятия, които са оборудвани и квалифицирани да произвеждат и ремонтират руска техника. От друга страна Русия се явява като доставчик на резервни части. Излиза, че Русия ни дава работа, за да използваме и купуваме остарялата им техника и този кръг на обвързаност е трудно да се наруши защото по тази верига са закачени малките и големи частни фирми на български бизнесмени, свързани с български политици вземащи решенията.
Та в тази връзка мит ли е модернизацията в Българската армия?