Очаквано Фолксваген избра Турция пред България за новия си завод

Изборът на Фолксваген е повече от логичен

 

Очаквано немския автомобилен концерн Фолксваген избра Турция пред България за новия си завод. За страната ни останаха само големите приказки на политиците и напразните надежди за огромната, около 1 млрд. евро инвестиция.

Плановете на Фолскваген са новият завод да произвежда 300 хиляди автомобила годишно, като бъдат разкрити близо 4000 нови работни места. Строежът ще започне през 2020, а производството е планирано да стартира през 2022 година. Заводът ще произвежда моделите "Фолксваген Пасат" и "Шкода Супърб" за износ в Източна Европа. 80 до 90% от производството ще се експортират към разрастващите се пазари на Източна Европа и Русия. Останалата част от производството ще се продава в Турция.

Решението на германския концерн предизвика остро недоволство сред някои евродепутати в Брюксел. Депутати от ЕНП, Зелените и АЛДЕ заявяват, че решението на Фолксваген нарушава правилата на ЕС за закрила на конкуренцията. "Изглежда, че решаваща роля за избора на Турция е изиграла гаранцията, че с пари на турските данъкоплатци ще бъдат закупени 40 000 автомобила, както и щедрата държавна помощ в размер на 400 милиона евро", каза пред агенция Франс прес председателят на европейската партия на Зелените Райнхард Бютикофе. В рамките на Митническия съюз Турция се е ангажирала да спазва правилата на ЕС, но така и не прилага на практика това обещание, смята политикът.

Дали обаче наистина тези съображения са изиграли решаваща роля за немския концерн? В Турция има вече десетки заводи за производство на автомобили на компании като "Тойота", "Хюндай", "Форд", "Пежо" и т.н. В страната се произвеждат над един милион автомобила годишно. В сектора са заети над половин милион души. Това е огромен капацитет, какъвто, за съжаление, в България няма. Производството на автомобили в Турция започва още през 1954 г., когато в страната се монтират първите американски джипове Willis. След това идват европейските фирми, които започват асемблиране на автомобили. С какво разполага България срещу тези предимства на южната ни съседка? Тук работят около 230 фирми, които обаче произвеждат само отделни компоненти за автомобилната индустрия, в тях работят около 60 хиляди души.

Неизбежното сравнение не е в полза на България. Като добавим към това и факта, че българският бизнес отдавна се оплаква от липсата на работна ръка, изборът на Фолксваген изглежда напълно логичен.

Недостатъците на турския вариант са очевидни – диктаторски режим на президента Ердоган, погазване на човешките права, потъпкана демокрация. Нещо, което впрочем би могло да се каже и за България, макар и не в такава степен. Но като се добави чудовищният мащаб на корупцията в България, не е чудно, че Фолксваген избира режима на Ердоган.

Още в началото на процедурата от концерна заявиха, че решението им къде да бъде построен новият завод няма да бъде политическо. Очевидно висшето ръководство на компанията е спазило принципа си да не се влияе от политически натиск.