Тридневни опашки за гориво в богата на петрол Венецуела
За зареждане на автомобила с гориво във Венецуела трябва да се чака с дни на опашка. Изключение прави единствено столицата Каракас, където режимът на Николас Мадуро се опитва да потуши социалното напрежение.
Това се казва в репортаж на Си Ен Ен за страната с най-големите петролни резерви на суров петрол в света. Въпреки хиперинфлацията, която се вихри в страната, правителството на Мадуро не посмя да повиши цените на горивата. Така автомобилният резервоар се пълни много евтино, стига човек да може да си позволи да чака на опашка с дни.
Богатата на петрол Венецуела не изпада в криза с горивото за първи път, но досега те са били обяснявани с лоша дистрибуция или логистични проблеми. Сега обаче хората се страхуват, че горивото просто не стига за всички. С изключение на обилно снабдената столица, пред бензиностанциите в страната се извиват километрични опашки от автомобили с празни резервоари. Репортаж на Си Ен Ен от западния град Сан Кристобал дел Тачира показва как на Лорена Амая й се е наложило да спи три нощи в колата си, заедно със сестра си, докато чакат на опашка да заредят резервоара с гориво. Двете сестри паркирали колите една зад друга и сложили матрак в едната, на който да спят. Сестрата пък казва пред камерите, че това е най-скъпото гориво, което е зареждала. Символичната цена на бензина във Венецуела се оказва съвсем различна като се прибавят и трите дни без надница, докато са чакали на опашка.
Въпреки продължаващата икономическа криза при управлението на Мадуро, горивото в страната си остава евтино. Производството му обаче вече е под нивата отпреди 1940 година. Заради морално остарелите и счупени машини на държавната петролна компания PDVSA, както и честите спирания на тока, през април тази година Венецуела е произвела едва 830 000 барела на ден. За сравнение в началото на годината производството е стигало 1,2 млн. барела на ден.
Режимът на Мадуро обвинява санкциите на САЩ и корумпираното управление на държавната компания. Според опозицията пък основната причина е самият Мадуро, който не е в състояние да ръководи компетентно страната. "Начинът за излизане от този хаос е Мадуро да си отиде", заявява опозиционният депутат Мигуел Пизаро.
Кризата с горивата предизвиква и друг проблем – с храните. Във Венецуела няма добре развита железопътна мрежа и повечето от големите й градове, далеч от брега, се снабдяват с автомобилен транспорт.