Столичната община ще плати 65.34 млн.лева без ДДС на руската "Метровагонмаш"
Столичната община ще плати 65.34 млн.лева без ДДС на руската "Метровагонмаш" за ремонт на 12 метровлака на столичното метро, пише „Дневник“.
"Метровагонмаш" е завод в град Митищи, Московска област, където през 1990 г. са произведени най-старите софийски метровлакове, а и всички закупени по-късно, без последните 20, които са "Siemens" и ще обслужват само новата трета метролиния.
За обновяването на старите, Столична община обявява обществена поръчка, която е спечелена от единствения кандидат - руския "Метровагонмаш". Явно той е предпочитания партньор и до 2050 год. в руския завод ще бъдат изпращани за ремонт и останалите влакове, закупени от Столичната община.
Припомняме, че по информация на „Капитал“ последните 18 закупени метровлака от руския "Метровагонмаш" са през 2014 год., като цената на един е 8.5 млн. лева и са платени със средства по оперативна програма "Транспорт".
Няма да повдигаме въпроса защо и как е избрана руска фирма да произведе вагоните за българското метро, нито защо по-късно същата фирма се оказва единствения кандидат по обществената поръчка за ремонта.
Интересното в случая е, че всички източноевропейски столици с руско метро, са ремонтирали вече своите стари влакове, но Варшава и Прага са го направили в свои заводи - "Невак" и "Шкода", Букурещ е в сътрудничество с френската компания "Алстом", само Будапеща избира пак за ремонт руския завод производител "Метровагонмаш".
Оказва се, че Унгария са направили възможно най-грешния избор, но веднъж подписан договор с Русия трудно се отказва.
Търгът за обществената поръчка на Унгария се провежда през август 2014 г. В него участват "Метровагонмаш" и украинският филиал на естонската компания "Skinest rail". Офертата на естонците е с 20 млн.евро по-ниска, дава 30 години гаранционен срок, с 5 години по-дълъг от руската оферта. Те обаче са елиминирани от търга, тъй като малко преди крайната дата за подаване на оферти унгарците включват допълнително изискване, свързано с евакуационна система.
"Метровагонмаш" получава поръчката за 220 млн.евро и старите метровлакове са изпратени в Русия за ремонт. През 2016 г. са върнати първите, които са пуснати да обслужват най-дългата линия №3 на будапещенското метро.
През лятото на 2017 г. се появява дефект във вратите. При температура на времето в Будапеща от 35 градуса вратите на метровлака не се отварят и стотици пътници остават блокирани вътре. Няма климатици, а вратите остават блокирани дори след удари с аварийния чук. Той също се оказал дефектен, пише тогава унгарският журналист Саболч Пани в изданието Vsquare, цитиран от "Капитал". Само след 15 минути пътниците са освободени, но инцидентът не се оказал единствен.
Първоначално от "Метровагонмаш" пращали свои специалисти в Будапеща да отстраняват повредите, но те зачестяват и тази практика била преустановена. От всичките 210 модернизирани вагони 78 били спрени от движение заради открити различни дефекти.
Унгарците поискали да ги върнат за ремонт на ремонта, защото още били в гаранционен срок, но им било отказано.
Изданието G7 прокарва версията, че старите вагони били толкова зле, че дори не са били ремонтирани, а "Метровагонмаш" са върнали вместо тях чисто нови, произведени още през 2009 г., които не са им били нужни. Унгарската медия проучила, че те били предназначени за московското метро, но били отказани заради видимо лошо качество. После по същата причина не ги купили и за метрото в Ташкент. Тези ненужни нови вагони били изпратени в Будапеща като уж ремонтирани стари, смята изданието G7.
Заведено е съдебно дело, но в договора за ремонта имало клауза, че спорове между страните ще се изясняват само в руски съд. То се води от три години, съобщават унгарските медии.
Въпреки всички тези факти и горчивият опит на Унгария с руския завод, една година по-късно България избира "Метровагонмаш".
През 2018 г. общинските съветници от ГЕРБ - Екатерина Йорданова и Зафир Зарков, внасят предложение в Столичния общински съвет за модернизиране на най-старите метровлакове. То е прието и общината обявява обществената поръчка за избор на изпълнител на ремонта, на която се явява само един кандидат – "Метровагонмаш".
Договорът с "Метровагонмаш" предвижда първо да се ремонтират два метровлака с опция, ако София ги одобри, което не е задължително, да се подпише допълнително споразумение за още десет метровлака. Това се посочва в съобщение на руския завод от 25 март. В договора обаче пише, че тази опция се задейства "ако се осигури допълнително финансиране".
София изпраща два метровлака за ремонт и на 28 февруари Русия ги връща отремонтирани. При представянето им прави впечатление, че те са изцяло обновени - изглеждат като нов вид мотриси (подобно на „отремонтираните“ унгарски), но според "Метрополитен" това са старите, модернизирани напълно. Оказва се обаче, че единият е дефектен и не може да се пусне в движение.
"Дефектът е в дисплея, по който се съобщават станциите на пътниците, иначе от време на време се движи като изпитателен. Трябва да се смени чипа, но влакът няма да се кара обратно в завода. Руснаците ще пратят техни специалисти и не искат да им пипаме тази система", обяснява инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД.
Това малко неудобство не разколебава София и тя дава зелена светлина за ремонт и на останалите 10 метровлака (с общо 40 вагона).
"Реализирането на опцията говори за положителната оценка от страна на софийския метрополитен за изпълнението (на ремонта) досега", посочват от руското дружество.
Явно Столична община има афинитет към това да се прави ремонт на ремонта.