Германски концерни замразяват инвестициите си в Турция
Офанзивата на турския президент Реджеп Ердоган срещу кюрдите в северна Сирия може да доведе турската икономика до колапс, въпреки че бе обявено, че операцията е временно прекратена. САЩ вече обявиха, че няма да налагат нови санкции на Анкара след споразумението за прекратяване на огъня. Въпреки това обаче рискът за турската икономика не е намалял. Турската лира вече губи от стойността си, което покачва инфлационния натиск. Това от своя страна ще принуди държавата да вдигне лихвите, което пък ще намали още повече атрактивността за чужди инвестиции. Инфлацията ще стопи и щедрите гаранции, които Турция обещава на „Фолксваген“ за построяване на завод, ако ситуацията не се успокои в следващите седмици и срещу Турция се обявят допълнителни санкции.
Един от най-големите инвеститори в страната е Германия. През последните години обаче отношенията между двете страни охладняват. След последната ескалация заради атаките в Сирия не само „Фолксваген“ замрази плановете си да строи нов завод за повече от 1 милиард евро там, но и друг голям германски концерн – BASF, реши да изчака развитието на ситуацията. „Германската икономика се притеснява от евентуални нови санкции срещу Турция и повечето инвеститори решиха на първо време да изчакат с плановете си“, призна и турско-германската камара в Берлин. Все още няма случаи на изтеглящи се германски фирми от турския пазар. Общо 7000 германски фирми присъстват на турския пазар. Германия е най-важният търговски партньор на Турция.
За немските инвеститори огромният вътрешен пазар в Турция и големият брой млади, добре образовани специалисти са много привлекателна причина да инвестират в Турция. Връзките между двете държави са стари и са устоявали на всякакви кризи досега. BASF е на турския пазар още повече от век. От Анкара концернът координира и бизнеса си в Африка, Азия и Близкия Изток. Оборотът му през 2018 година в Турция надхвърля 800 милиона евро. Въпреки това BASF също обяви, че засега замразява плановете си за още инвестиции. „Ще ги подновим, едва когато имаме отново сигурност и възможност за дългосрочно планиране“, обявиха от концерна пред немския в. „Виртшафтсвохе“.
Друг голям инвеститор, който също засега само ще наблюдава ситуацията и няма да предприема нови вложения, е производителят на машини за пробиване на тунели „Херекнехт“. С негови машини се прави метрото в Истанбул.По същия начин реагира и „Сименс“. Най-много от ситуацията вероятно ще пострава „Даймлер“, които са изнесли голяма част от производството си в Турция.В Турция се намира и най-големият производствен център на завода за камиони и автобуси MAN.
Оръжейният експорт засега не търпи големи загуби, тъй като той бе драстично намален още при първата ескалация на отношенията с Турция. Засега се изпълняват само поръчани преди 2010 година продукции, нови няма. Санкциите засега позволяват на „Тюсен-Круп“ да достави 4-те подводници, чията продажба е договорена още през 2009 година[K1] .
Всичко това обаче рефлектира и върху германската икономика, която според експертите вече е на прага на рецесията.