Очаквано Фолксваген избра Турция пред България за новия си завод
Очаквано немския автомобилен концерн Фолксваген избра Турция пред България за новия си завод. За страната ни останаха само големите приказки на политиците и напразните надежди за огромната, около 1 млрд. евро инвестиция.
Плановете на Фолскваген са новият завод да произвежда 300 хиляди автомобила годишно, като бъдат разкрити близо 4000 нови работни места. Строежът ще започне през 2020, а производството е планирано да стартира през 2022 година. Заводът ще произвежда моделите "Фолксваген Пасат" и "Шкода Супърб" за износ в Източна Европа. 80 до 90% от производството ще се експортират към разрастващите се пазари на Източна Европа и Русия. Останалата част от производството ще се продава в Турция.
Решението на германския концерн предизвика остро недоволство сред някои евродепутати в Брюксел. Депутати от ЕНП, Зелените и АЛДЕ заявяват, че решението на Фолксваген нарушава правилата на ЕС за закрила на конкуренцията. "Изглежда, че решаваща роля за избора на Турция е изиграла гаранцията, че с пари на турските данъкоплатци ще бъдат закупени 40 000 автомобила, както и щедрата държавна помощ в размер на 400 милиона евро", каза пред агенция Франс прес председателят на европейската партия на Зелените Райнхард Бютикофе. В рамките на Митническия съюз Турция се е ангажирала да спазва правилата на ЕС, но така и не прилага на практика това обещание, смята политикът.
Дали обаче наистина тези съображения са изиграли решаваща роля за немския концерн? В Турция има вече десетки заводи за производство на автомобили на компании като "Тойота", "Хюндай", "Форд", "Пежо" и т.н. В страната се произвеждат над един милион автомобила годишно. В сектора са заети над половин милион души. Това е огромен капацитет, какъвто, за съжаление, в България няма. Производството на автомобили в Турция започва още през 1954 г., когато в страната се монтират първите американски джипове Willis. След това идват европейските фирми, които започват асемблиране на автомобили. С какво разполага България срещу тези предимства на южната ни съседка? Тук работят около 230 фирми, които обаче произвеждат само отделни компоненти за автомобилната индустрия, в тях работят около 60 хиляди души.
Неизбежното сравнение не е в полза на България. Като добавим към това и факта, че българският бизнес отдавна се оплаква от липсата на работна ръка, изборът на Фолксваген изглежда напълно логичен.
Недостатъците на турския вариант са очевидни – диктаторски режим на президента Ердоган, погазване на човешките права, потъпкана демокрация. Нещо, което впрочем би могло да се каже и за България, макар и не в такава степен. Но като се добави чудовищният мащаб на корупцията в България, не е чудно, че Фолксваген избира режима на Ердоган.
Още в началото на процедурата от концерна заявиха, че решението им къде да бъде построен новият завод няма да бъде политическо. Очевидно висшето ръководство на компанията е спазило принципа си да не се влияе от политически натиск.