Руска компания е избрана без търг по проект за 350 млн. лева за удълбочаването на плавателните канали 1 и 2 в "Пристанище Варна"
Правителството взе решение да започне удълбочаването на плавателните канали 1 и 2 в "Пристанище Варна" по проект за 350 млн. лева по време на заседанието си в сряда (17 юни).
По информация на „Дневник“ проекта е възложен на руската компания "Гидрострой", избрана без търг и конкуренция, а държавното дружество "Пристанищна инфраструктура", на което правителството е отпуснло парите за удълбочаването е наложило пълно затъмнение върху условията по договора с руското дружество.
Те са отказали да предоставят всякаква информация поискана от "Дневник" по реда на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), позовавайки се на търговска тайна.
Оказва се също, че моторния кораб Glanford, който е собственост на руската компания "Гидрострой" и ще работи по каналите е пребивавал във вътрешните морски води на страната месец преди да получи разрешение за това.
Другите два кораба Milford и Seaford, които имат разрешение да работят по удълбочаването, според изрично упомената информация на правителството е, че плават под флага на Белиз. При проверка в maritime.bg обаче излиза, че те са менажирани от офшорни дружества, чиито адреси за кореспонденция са еднакви с този на "Гидрострой" - "ул. Портовая №30, Калининград 236039, Россия", а в сайта на дружеството двата кораба са описани като негова собственост.
Друг интересен факт в цялата история, на който „Дневник“ обръща внимание е внезапното решение на правителството да стартира проекта. Необходимостта от допълнителна дълбочина за "Пристанище Варна - запад" се обсъжда в продължение на години, без резултат. Темата многократно е поставяна на дневен ред от собствениците на "Агрополихим", които искат да осигурят до пристанище "Варна - запад" достъп на 50-60 хил. тонни кораби, а не само до 30 хил. т., както е в момента.
Изведнъж в рамките на месец правителството взима решение да отдели пари за удълбочаване на водния път под Аспарухов мост към Варненскто езеро и това решение подозрително съвпада с намерението на Ахмед Доган да започне реализацията на проекта си за ново пристанище в ТЕЦ "Варна". То се намира в дъното на Варненското езеро и точно на входа на друг изкуствено прокопан плавателен канал, който го свързва с Белославското.
Намеренията, обявени от дружеството "Сигда", в което Доган е мажоритарен събственик, са да удължи кея на съществуващото в момента пристанище на ТЕЦ "Варна", да увеличи броя на корабните му места, както и дълбочината му до 12.50 м. Прогнозният обем на товарите, които предстои да бъдат обработвани на пристанището е до 8 млн. т годишно. За сравнение, сега държавното "Пристанище Варна" обработва около 10 млн. т. Освен това, след изграждането на новата контейнерна инфраструктура, пристанището на ТЕЦ "Варна" би трябвало да обработва и около 200 хил. т. контейнери на година, колкото е капацитетът на всички български пристанища взети заедно. Така портът на Доган много скоро ще обезсмисли съществуването на държавния - "Варна - изток". Как ще се случи това стана ясно още през есента на м.г., когато традиционната опашка от зърновози пред държавния порт, чакащи да бъдат разтоварени на кораби за експорт, се премести на пристанището на ТЕЦ "Варна".