Три европейски авиокомпании фалираха за ден

Дали това не е началото на верига от фалити в Европа, питат се експертите

 

Три европейски авиокомпании фалираха само за един ден. Това са френската нискотарифна фирма Екс Ел Еъруейз (XL Airways"), словенската Адрия Еъруейз(Adria Airways), както и холандското подразделение на "Томас Кук". Дали това не е началото на прогнозираната рецесия в Евросъюза, питат се експертите, наблюдаващи процесите на Стария континент.

Френската нискотарифна авиокомпания "Екс Ел еъруейз" обяви на 1 октомври, че анулира всички полети, два дни преди очаквано решение на френски съд за възобновяване на дейността ѝ или за ликвидация. Превозвачът заявява категорично, че това се дължи на нелоялна конкуренция. Фалитът на „Екс Ел“ е обявено само три дни след като търговски съд обяви края на друга френска компания "Егл азюр" (Aigle Azur). "Екс Ел еъруейз" е основана през 1995 година и даваше работа на 570 души, като през 2018 година е превозила около 730 000 пътници с четири Ербъса A330, всички взети на лизинг. Полетите й бяха основно до Северна Америка, по-специално САЩ, Западната Индия и Реюнион, но също и до Китай.

Другата фалирала компания - словенската "Адриа Еъруейз" още вчера е подала молба за ликвидация, след като през миналата седмица отложи повечето си полети заради финансови проблеми.  Съд в словенския град Кран ще вземе решение по молбата в рамките на следващите три дни Превозвачът посочва, че молбата е внесена заради неплатежоспособност. Бившият словенски национален авиопревозвач бе продаден през 2016 г. на германския инвестиционен фонд 4K Invest. Загубитете на "Адрия Еъруейз" обаче се оказали по-големи от очакваното. Според експерти авиокомпанията ще има нужда от 28 милиона евро, за да започне отново нормална дейност.

Третия фалит е донякъде очакван. Това е холандският клон на британската компания Томас Кук, който обяви неплатежоспособност също на 1 октомври след неуспешен опит да продължи да работи независимо или съвместно с други европейски клонове на компанията майка. Фирмата ще бъде продадена или като цяло, или на парче. Компанията уточнява, че вече има заинтересовани купувачи. Британският туроператор Томас Кук обяви фалит миналата седмица. Холандският му клон, в който работят 200 души, отмени всички резервации.